• صفحه نخست
  • لیبل‌های کاغذ سنتتیک را بیشتر بشناسیم

لیبل‌های کاغذ سنتتیک را بیشتر بشناسیم


با توجه به رقابت بالای تولید کنندگان در صنایع مختلف، علاوه بر کیفیت مطلوب محصول تولیدی‌، ظاهر و نحوه بسته‌بندی محصولات از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود تا انتخاب مشتری به آن محصول، از دیگر رقبا پیشی بگیرد.
لیبل محصول نیز در ظاهر بسته بندی نقش بسزایی دارد که تولید‌کنندگان این صنعت را به استفاده از مواد اولیه‌های مختلف با انواع خصوصیات ظاهری و عملکردی سوق می‌دهد. کاغذ سنتتیک و کاغذ سنگ از جمله مواردی است که با توجه به خصوصیات آن‌ها در موارد خاص و بعضا کابردهای جنرال مصرف می‌گردد که بررسی کوتاهی خواهیم داشت:
1)    کاغذهای سنتتیک  
تا مدت ها هر کاغذی که در ساخت آن، از رزین های سنتتیک مشتق شده از نفت به عنوان مواد اولیه استفاده می شد را کاغذ سنتتیک (سنتزی و مصنوعی) می‌نامیدند؛ اما امروزه و با گسترده تر شدن این صنعت، هنوز تعریف دقیقی از کاغذهای سنتتیک وجود ندارد. کاغذ سنتتیک را می توان یک مخلوط از مواد آلی و معدنی دانست. کاغذ سنتتیک باید هم ویژگی فیلم‌ ( همچون طول عمر بالا، مقاومت در برابر آب و ویژگیهای کششی ) و هم ویژگی‌های کاغذ ( همچون خواص چاپ پذیری ، سفیدی ، روشنی ، براقیت  و عدم عبور نور  ) را دارا باشد. ولی در حقیقت، کاغذ سنتتیک، واقعاً  یک کاغذ نیست.
لیبلی که با رویه کاغذ سنتتیک باشد، هم خصوصیات فیلم و هم خصوصیات کاغذ را داراست.
مواد تشکیل دهنده کاغذ سنتتیک، پلیمرها و مواد افزودنی و کربنات کلسیم می باشد. در بیشتر مواقع مقدار کربنات کلسیم از 40 درصد تجاوز نمی کند.
 کاغذهای سنتتیک بر پایه رزین معمولاً بر اساس روشهای تولید به دو دسته کلی تقسیم می شوند:
- کاغذ سنتتیک فیلم ( پلیمری)  :
در این روش، مواد پرکننده (معمولاً کربنات کلسیم) و افزودنی ها (عوامل پیوند دهنده و هموژنیزه کننده) به رزین‌های سنتزی اضافه می شوند و در ادامه به وسیله یک اکسترودر، ذوب و گرانول می شوند. سپس از اکسترود شدن مواد از بین دای قالب، فیلم تشکیل می شود.
- کاغذ سنتتیک فیبر (الیافی) :
در این روش ابتدا رزین های سنتزی حل می شوند و سپس از طریق یک نازل به صورت الیافی بی پایان مانند یک بافت سنتزی در می آیند. سپس این الیاف با حرارت ذوب شده و بین آنها پیوندهای بین الیافی تشکیل می شود. مشخصه این نوع کاغذ سنتتیک، استحکام فوق العاده آن است ولی در مقابل این کاغذ صاف نیست و به همین دلیل برای نوشتن و چاپ کمتر مناسب است.
دسته سومی هم وجود دارد که از لمینه کردن یک لایه فیلم بر روی کاغذهای سلولزی تهیه می شود و کمتر به عنوان کاغذ سنتتیک معروف است.
- کاغذ سنتتیک لمینه شده با فیلم :
این نوع کاغذهای سنتتیک به وسیله لمینه کردن یک لایه فیلم روی سطح کاغذهای مرسوم تولید می شوند. این روش باعث ایجاد استحکام مکانیکی و مقاومت در برابر آب می‌شود.  با وجود حفرات ریز در فیلم، این محصول می تواند چاپ پذیری مناسبی نزدیک به کاغذهای مرسوم از خود نشان دهد. از آنجا که در این محصول، لایه درونی، کاغذ می باشد، استحکام و مقاومت آن در برابر آب، از کاغذ سنتتیک فیلم کمتر است.
2)    کاغذ سنگ   :
کاغذسنگ، یک نوع کاغذ سنتتیک و از دسته کاغذهای سنتتیک فیلم می باشد که 80-50 درصد آن کربنات کلسیم  (مواد پرکننده) و 45 -15 درصد آن نیز پلی اتیلن با چگالی بالا  و یا پلی پروپیلن  و یا در مواردی هر دو است که با توجه به کاربردهای مختلف می‌تواند ضخامتی بین 50 تا 400 میکرون داشته باشد. با توجه به استفاده از رزین های پلیمری درساخت این محصول، جذب آب در آن تقریبا صفر می باشد و به نام کاغذ ضد آب نیز معروف است. از طرف دیگر به خاطر سفید بودن مواد اولیه، نیازی به استفاده از سفیدکننده‌ها در تولید آن نیست. سازگاری کامل با کلیه ماشین‌های چاپ افست، هماهنگی با کلیه مرکب‌ها و حلال‌های قابل استفاده در چاپ افست، قابلیت خشک شدن مرکب بر روی کاغذ، بلافاصله پس از خارج شدن از ماشین چاپ، عدم تأثیرپذیری از دمای محیط که یکی از مشکلات اصلی در جهت ایجاد چاپ با کیفیت است و مقاومت در برابر آتش‌سوزی، از دیگر ویژگی‌های کاغذ سنگ است.
کاغذسنگ دارای یک رزین غیر سمی است که به عنوان چسب برای پیوند ملکول‌های پودر سنگ استفاده می شود. این مواد هنگام قرار‌ گرفتن در معرض اشعه UV حاصل از نور خورشید و یا اشعه تابانده شده مشابه در پرینترهای لیزری، شکسته شده و باعث در هم ریخته شدن ساختار کاغذ سنگ می شود. بنابراین قرار دادن کاغذ در دستگاه‌های چاپ دیجیتال لیزری باعث چروک شدن کاغذ و نارسایی در چاپ می‌گردد.

نتیجه گیری:
انتخاب لیبل مناسب محصول، بنا به شرایط کاربردی و پارامترهای مورد نظر لیبل صورت می گیرد که برخی نکات و خصوصیات لیبل‌های با رویه کاغذ سنتتیک و یا کاغذ سنگ ذکر گردید.
لیبل‌های کاغذ سنتتیک و کاغذ سنگ به دلیل مقاومت در برابر آب، قابلیت نوشتن با خودکار، ماندگاری بالا و ... مورد توجه قرار گرفته است.

 

واحد تحقیق و توسعه شرکت ایراندار
H-91054- 10

 



انتشار در ۱۳۹۶/۱۰/۱۱